Minggu : 5
Hari : Jumaat
Tarikh : 23 Mac 2012
Masa : 09:00 pm
Rabu, 21 Mac 2012. Hari ini saya menghadiri kelas Madam Puteri seperti biasa. Madam menyambung kembali perbincangan tetang pengurusan tadika dan cara yang boleh dilakukan sebelum membuka sesebuah tadika. Dalam topik yang dibincangkan di dalam kelas saya tertarik dengan satu perkara yang dibincangkan oleh madam iaitu Criminal Bureau Check (CRB), CRB merupakan satu jabatan yang ditubuhkan di negara United Kingdom bagi menjaga kebajikan kanak-kanak. Di Malaysia kita juga mempunyai badan yang memjaga kebajikan kanak-kanak namun apa yang berbeza dengan CRB ini adalah badan ini mempunyai satu akta iaitu Child Minding, Child Minding merupakan akta yang akan memberikan kelulusan bagi penjaga atau child care yang akan menjaga kanak-kanak. Kalau di negera kita ia mungkin dilihat seperti permit dalam menjalankan tugas. Namun begitu Child Minding ini hanya diberikan kepada individu yang hendak menjaga bayi atau kanak-kanak sahaja. Mengambil upah untuk menjaga kanak-kanak dan bayi tanpa child minding akan menjadi suatu kesalahan di sana dan boleh didenda oleh kerajaan.
Child Minding pula mempunyai child minder yang menetapkan satu penjaga bagi 2-3 orang kanak-kanak. Keadaan ini menunjukkan seorang care giver atau penjaga kanak-kanak tidak boleh menjaga kanak-kanak dalam bilangan yang ramai dalam satu-satu masa. Di sana penjagaan kanak-kanak sangat diambil berat kerana mereka sangat mementingkan penjagaan kanak-kanak. Oleh itu akta ini telah dibuat bagi menjaga kebajikan kanak-kanak. Perkembangan kanak-kanak pada peringkat awal sangat penting. Kanak-kanak memerlukan perhatian dan penjagaan yang baik dan sempurna dalam proses mereka mengalami pertumbuhan dan perkembangan dari segi mental, kognitif, fizikal dan sebagainya. Seiring dengan pendidikan yang diamalkan di luar negara, mereka amat mementingkan pendidikan awal kepada kanak-kanak. Sebagai contohnya negara-negara maju di luar negara menetapkan semua penjaga atau care giver yang hendak bekerja dalam bidang ini mesti berkelulusan ijazah manakala guru tadika atau taska mesti mempunyai kelulusan master atau PhD. Keadaan ini menunjukkan negara-negara maju di luar negara sangat mengangkat pendidikan awal di negara mereka dan mereka tidak memandang remeh dengan pendidikan awal ini.
Keadaan ini sangat berbeza dengan pendidikan yang diamalkan di Malaysia. Tiada kelayakan minimum ditetapkan bagi menjadi penjaga kanak-kanak atau bayi manakala kelayakan bagi menjadi guru tadika atau taska hanya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pendidikan awal yang diamalkan di Malaysia menunjukkan jurang yang agak besar dengan pendidikan awal yang diamalkan di luar negara. Namun, kini Malaysia telah mengambil langkah-langkah dalam meningkatkan pendidikan awal di negara Malaysia. Puan Seri Rosmah Mansur yang merupakan isteri kepada perdana menteri Malaysia melihat pendidikan awal merupakan agenda besar yang tidak boleh dipandang remeh. Oleh itu beliau telah menubuhkan pusat PERMATA bagi menjadikan pengurusan kanak-kanak menjadi lebih baik dan berkesan. Beliau juga menetapkan pendidikan awal kanak-kanak haruslah diberikan mengikut silibus yang dibuat khas untuk kanak-kanak seiring dengan pendidikan luar negara yang mempunyai kurikulum khas dalam mendidik kanak-kanak dan bayi. Malaysia juga menetapkan guru-guru tadika dan taska mesti mempunyai sekurang-kurangnya diploma dan ijazah dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Penetapan ini dilakukan bagi melahirkan pendidik yang boleh mendidik kanak-kanak mengikut pendidikan yang sebetulnya.
Dalam slot yang dibincangkan juga Madam Puteri ada membincangkan tentang perkara yang boleh dilakukan dalam membuka child care center atau pusat asuhan kanak-kanak. Bagi membuka pusat asuhan kanak-kanak bukanlah merupakan satu kerja yang mudah. Pelbagai faktor perlu diambil kira dalam membuka sesebuah pusat asuhan atau pusat didikan awal kanak-kanak, keadaan ini kerana penjagaan kanak-kanak memerlukan perhatian dan tumpuan yang berbeza berbanding dengan kanak-kanak yang besar. Dalam proses membuka tadika atau taska, pengusaha taska perlu mengambil kira objektif, matlamat, kriteria kanak-kanak, kriteria guru yang bakal mengajar di tadika atau taska, kurikulum yang bakal digunakan, tempat yang hendak dibuka taska dan tadika semuanya perlu diambil kira. Keadaan ini sememangnya memerlukan perbincangan, penyelitian, kajian dan sebagainya serta tidak boleh dipandang remeh oleh individu yang hendak membuka tadika atau taska ini.
No comments:
Post a Comment