Monday, 21 May 2012

Minggu            : 7
Hari                 : Jumaat
Tarikh              : 6 Mac 2012
Masa                : 09:00 pm

            Minggu ini saya menghadiri kelas seperti biasa. Di dalam kelas, Puan Afzan membincangkan dengan lebih terperinci lagi mengenai polisi dalam membina sesebuah tadika. Antara perkara yang dititik beratkan dalam polisi penubuhan sesebuah tadika atau taska adalah persekitaran, ibu bapa, guru, pelajar atau kanak-kanak, masyarakat, kontigensi, kesihatan, kemudahan, keselamatan, kurikulum, bayaran, pengurusan dan pengangkutan. Setiap sub topik ini boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian dan beberapa perkara. Sebagai contonya persekitaran. Persekitaran ini boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti persekitaran dalam kelas, persekitaran di luar kelas, persekitaran taman permainan, persekitaran dapur dan sebagainya.


                                       Persekitaran di dalam tadika/taska/kelas









        Dalam gambar yang ditunjukkan diatas adalah merupakan antara persekitaran di dalam tadika atau taska. Jika dilihat, persekitaran tersebut mestilah mempunyai kelengkapan pembelajaran yang baik, selamat dan memenuhi keperluan kanak-kanak untuk belajar di dalam kelas. Kanak-kanak memerlukan persekitaran yang baik dan kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran mereka. persekitaran pembelajaran kanak-kanak mestilah selamat untuk digunakan kerana kanak-kanak mudah terdedah kepada bahaya tidak mengira di mana tempat mereka berada.

                                       Persekitaran di luar tadika/taska/kelas







         Persekitaran di luar tadika juga perlu diambil kira dan diambil berat kerana keadaan ini bagi memastikan kanak-kanak berada dalam keadaan selamat. Contohnya orang luar tidak boleh masuk ke dalam tadika sesuka hati atau kanak-kanak tidak boleh menyelusup keluar ketika sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan.


                                         Persekitaran permainan di luar tadika/taska/ kelas




No comments:

Post a Comment