Minggu : 9
Hari :
Tarikh :
Masa :
Hari ini saya terbaca tentang pengurusan tingkah laku kanak-kanak prasekolah dari laman Scribd. Menurut laman ini tingkah laku kanak-kanak boleh terhasil dalam dua keadaan iaitu tingkah laku negatif dan tingkah laku positif. Penghasilan Tingkah laku kanak-kanak yang berbeza ini boleh terhadil daripada pelbagai sebab antaranya faktor persekitaran yang menyebabkan salah laku, penderaan kanak-kanak, persamaan emosi yang diluahkan dengan penderaan dan banyak lagi faktor lain yang mempengaruhi.
Namun begitu, menurut Rosenberg (1987) dan Saayah Abu (2088), kanak-kanak yang cerdas berupaya melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharapkan orang lain terlibat dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah. Biasanya kanak-kanak tidak mudah menerima kesan akibat penderaan emosi. Keadaan ini menjelaskan bahawa tidak semua kanak-kanak dalam satu keluarga yang sama mengalami gangguan perkembangan apabila emosi mereka didera.
Berdasarkan kepada perbincangan ini, guru haruslah sentiasa mengawasi dan melihat perubahan tingkah laku yang berlaku kepada kanak-kanak di dalam kelas. Keadaan ini kerana perubahan tingkahlaku yang dialami oleh kanak-kanak mungkin membawa makna yang tertentu dan memerlukan bantuan orang lain. Kanak-kanak merupakan individu yang memerlukan orang dewasa bagi mendapatkan perlindungan dan bantuan dalam hidup mereka. jika mereka tidak dibantu dan dirawat, mereka akan mengalami masalah yang besar dalam hidup mereka. kanak-kanak akan mengalami pertumbuhan diri yang tidak sihat. Di sini, orang dewasa termasuk guru haruslah mengambil langkah-langkah yang sepatutnya bagi membantu kanak-kanak.
- Faktor Persekitaran yang Menyebabkan Salah Laku
- Penderaan Kanak-kanak
Namun begitu, menurut Rosenberg (1987) dan Saayah Abu (2088), kanak-kanak yang cerdas berupaya melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharapkan orang lain terlibat dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah. Biasanya kanak-kanak tidak mudah menerima kesan akibat penderaan emosi. Keadaan ini menjelaskan bahawa tidak semua kanak-kanak dalam satu keluarga yang sama mengalami gangguan perkembangan apabila emosi mereka didera.
- Persamaan Emosi yang Diluahkan dengan Penderaan
Berdasarkan kepada perbincangan ini, guru haruslah sentiasa mengawasi dan melihat perubahan tingkah laku yang berlaku kepada kanak-kanak di dalam kelas. Keadaan ini kerana perubahan tingkahlaku yang dialami oleh kanak-kanak mungkin membawa makna yang tertentu dan memerlukan bantuan orang lain. Kanak-kanak merupakan individu yang memerlukan orang dewasa bagi mendapatkan perlindungan dan bantuan dalam hidup mereka. jika mereka tidak dibantu dan dirawat, mereka akan mengalami masalah yang besar dalam hidup mereka. kanak-kanak akan mengalami pertumbuhan diri yang tidak sihat. Di sini, orang dewasa termasuk guru haruslah mengambil langkah-langkah yang sepatutnya bagi membantu kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment