Monday, 21 May 2012

Minggu            : 9
Hari                 : 
Tarikh              :
Masa               :

       Hari ini saya terbaca tentang pengurusan tingkah laku kanak-kanak prasekolah dari laman Scribd. Menurut laman ini tingkah laku kanak-kanak boleh terhasil dalam dua keadaan iaitu tingkah laku negatif dan tingkah laku positif. Penghasilan Tingkah laku kanak-kanak yang berbeza ini boleh terhadil daripada pelbagai sebab antaranya faktor persekitaran yang menyebabkan salah laku, penderaan kanak-kanak, persamaan emosi yang diluahkan dengan penderaan dan banyak lagi faktor lain yang mempengaruhi.


  • Faktor Persekitaran yang Menyebabkan Salah Laku
        Tingkah laku negatif biasanya dipengaruhi oleh keadaan persekitaran rumah seperti tidak dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Faktor-faktor seterusnya adalah persekitaran sekolah seperti kurikulum terlalu padat dan berfokus kepada peperiksaan. Murid akan merasa tertekan dan menunjukkan tingkah laku bermasalah disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan serta tidak menarik dan tidak mempunyai objektif yang jelas. Faktor ini menyebabkan wujudnya murid bermasalah. seterusnya keadaan fixikal sekolah yang padat, panas dan bising menyebabkan murid menunjukkan tingkah laku yang negatif (Saayah Abu, 2008).


  • Penderaan Kanak-kanak
       Penderaan fizikal, mental dan emosi seiring menjadi topik yang sering dilaporkan oleh media massa. Perkara ini berlaku apabila ibu bapa atau penjaga gagal memberikan kasih sayang yang sepatutnya disamping penjagaan yang berterusan. Mereka sering kali mengancam, mengutuk ataupun menyakiti kanak-kanak dengan pelbagai cara. Keadaan ini menyebabkan terjadinya penderaan yang mudah dilihat iaitu kecederaan fizikal dan gangguan dari segi mental dan emosi yang sukar untuk dilihat oleh orang lain. Kanak-kanak yang mengalami masalah penderaan akan terdorong untuk bertindak negatif iaitu sama ada menyendiri dan tidak suka didekati oleh orang lain atau sebaliknya bersikap mahu melepaskan dendam terhadap kanak-kanak lain yang dianggap lebih lemah daripadanya. Kanak-kanak tersebut mungkin melakukan semula apa yang dilakukan oleh orang yang pernah menderanya kepada kanak-kanak lain disekelilingnya.

       Namun begitu, menurut Rosenberg (1987) dan Saayah Abu (2088), kanak-kanak yang cerdas berupaya melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharapkan orang lain terlibat dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah. Biasanya kanak-kanak tidak mudah menerima kesan akibat penderaan emosi. Keadaan ini menjelaskan bahawa tidak semua kanak-kanak dalam satu keluarga yang sama mengalami gangguan perkembangan apabila emosi mereka didera.


  • Persamaan Emosi yang Diluahkan dengan Penderaan
      Menurut Leff et al (1985) dalam Saayh Abu (2008), terdapat tiga kategori tingkah laku ibu bapa yang disifatkan sebagai tingkah laku mendera emosi kanak-kanak, penolakan, pengasingan dan sikap tidak peduli didapati mempunyai persamaan dengan tingkah laku penjaga ataupun ahli keluarga pesakit skizofenia. Tingkah laku ini dikenali sebagai tingkah laku menunjukkan emosi yang dipercayai dapat menentukan masa depan pesakit skizofenia. Ahli keluarga yang menunjukkan sikap penolakan, pengasingan, sikap tidak peduli dan kerap mengkritik dikira sebagai mempunyai tahap meluahkan emosi yang tinggi. Sekiranya pesakit skizorfenia hidup bersama ahli keluarga yang menunjukkan tahap meluahkan emosi yang tinggi, maka pesakit ini sukar pulih walaupun ubat-ubatan telah diberi dengan cukup.


         Berdasarkan kepada perbincangan ini, guru haruslah sentiasa mengawasi dan melihat perubahan tingkah laku yang berlaku kepada kanak-kanak di dalam kelas. Keadaan ini kerana perubahan tingkahlaku yang dialami oleh kanak-kanak mungkin membawa makna yang tertentu dan memerlukan bantuan orang lain. Kanak-kanak merupakan individu yang memerlukan orang dewasa bagi mendapatkan perlindungan dan bantuan dalam hidup mereka. jika mereka tidak dibantu dan dirawat, mereka akan mengalami masalah yang besar dalam hidup mereka. kanak-kanak akan mengalami pertumbuhan diri yang tidak sihat. Di sini, orang dewasa termasuk guru haruslah mengambil langkah-langkah yang sepatutnya bagi membantu kanak-kanak. 

No comments:

Post a Comment