Minggu : 6
Hari : Sabtu
Tarikh : 31 Mac 2012
Masa : 09:00 am
Kelas pengurusan pada minggu ini membincangkan tentang organisasi-organisasi yang perlu ada dalam pengurusan sesebuah tadika atau taska. Sebelum organisasi pengurusan dijalankan di tadika atau taska, kita hendahlah mengkaji dan meneliti setiap maklumat dan komponen yang diperlukan dalam organisasi tersebut. Selepas itu kita boleh membuat draf awal pengurusan pentadbiran di institusi tersebut. Antara jawatan-jawatan yang dikenal pasti dalam menubuhkan sesebuah organisasi terutamanya tadika atau taska ialah board of director, pengarah atau penyelia, accountant, penyelia tahap, health and care, dan transportation. Jawatan-jawatan ini dalam merancang pentadbiran sesebuah organisasi. Setiap bahagian jawatan pula mempunyai sub-sub dibawahnya seperti pembantu kepada bahagian-bahagian jawatan tersebut. Kami telah diberi tugasan dalam menyediakan proposal untuk membuka sebuah tadika atau taska mengikut pilihan kumpulan kami sendiri. Oleh itu jawatan-jawatan ini dalam menjalankan projek tersebut.
Setiap ahli kumpulan telah diberikan tugas dengan memegang satu jawatan ini dan mereka dikehendaki mengkaji setiap tugas yang perlukan oleh jawatan-jawatan yang ditugaskan kepada mereka. Di bawah ini merupakan rangka jawatan dan carta organisasi tadika kami.
Jawatan
Carta Organisasi
Carta organisasi di atas merupakan rangkaian awal yang dibentuk bagi menubuhkan sesebuah organisasi. Dalam bahagian ini saya telah ditugaskan untuk menguruskan bahagian pengangkutan atau transportation. Oleh itu saya perlu mengkaji dengan terperinci tentang pengangkutan yang boleh digunakan serta keselamatan, kawasan pengangkutan yang disediakan seperti lokasi yang diperuntukkan oleh pengurusan dalam menyediakan pengangkutan ke tadika. Kadar bayaran yang dicadangkan bagi seorang kanak-kanak dan syarat-syarat tertentu bagi membolehkan kanak-kanak menggunakan perkhidmatan ini.
Pukul 6.30 petang, hari Sabtu. Saya baru balik dari discussion dengan kawan-kawan mengenai tugasan yang telah diberikan oleh pensyarah. Dalam perbincangan tersebut kami ada membincangkan perancangan hendak membina sebuah tadika persendirian. Perbincangan ini termasuklah perbicangan mengenai kurikulum yang bakal digunakan setelah tadika tersebut dilaksanakan nanti. Kami menggunakan 6 komponen untuk dilaksanakan dalam kurikulum yang bakal digunakan ditadika tersebut. Antara komponen yang bakal digunakan adalah komponen pertama bahasa dan komunikasi, komponen kedua pula perkembangan eksplorasi dan ICT, komponen ketiga pula pembelajaran aktif, komponen keempat pula keterampilan individu, komponen kelima pemantapan insaniah dan komponen terakhir adalah ko-kurikulum.
Kurikulum penting dalam pembentukan sesebuah tadika swasta. Keadaan ini kerana ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke tadika swasta pasti mahukan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka dan perkara pertama yang dititikberatkan oleh para ibu bapa adalah kurikulum yang bakal diajarkan kepada anak-anak mereka. Sebagai contohnya kini terdapat ramai ibu bapa yang mementingkan penggunaan Bahasa Inggeris dalam kehidupan mereka. Oleh itu ibu bapa pasti akan mahukan anak-anak mereka boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik walaupun lebih kepada oral sahaja.
Disamping kurikulum yang dititikberatkan oleh ibu bapa. Ibu bapa juga pasti melihat keadaan fasiliti yang digunakan oleh pihak tadika semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam kelas. Biasanya bayaran bagi kanak-kanak yang mendapatkan pendidikan di tadika swasta agak mahal berbanding dengan premis-premis tadika kerajaan. Dengan bayaran yang mahal pasti akan membuatkan ibu bapa lebih cerewet dalam pemilihan tadika yang terbaik untuk anak-anak mereka. Ibu bapa pasti melihat tadika itu secara keseluruhan seperti fasiliti yang digunakan, kurikulum, kelebihan tadika seperti kurikulum tambahan, keselamatan, tempat, waktu operasi tadika tersebut dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment